Saturday, January 29, 2011

salam pengenalan.....

Salam buat semua...aku ...Numey.
   Ari nie tanggal 30 jan 2011 jam 12.28 bermula satu lg sejarah baru dlm hidup aku mempunyai Blog ku sendiri...hehehhe..mula2 kita cerita pasal sapa Numey..First nama penuhku dlm ic Zainumey bte Mohd Shukor..Kg ku kat mana lagi nun jauh di Ulu sana..Ulu mana..alah dekat tempat Mona fandey bunuh org tulah...Kg Pamah Kulat Ulu Dong Raub Pahang...dah dekat 35 tahun jugak lah aku dilahirkan tp lahir kat Kg Relong Kuala Lipis dkt ngan tempat Ct Nurhaliza. Adik beradik 6 org meninggal 2 maka jadilah aku sulong ganti ada yg panggil mak long dan ada yg panggil mak ngah.Tinggallah kami 4 org 1 lelaki 3 perempuan..yg perempuan cepat laku yg lelaki je belum laku..bujang terlajak..

      Jodohku dgn seorg peg tentera Kor Amor tp dah sign awal..Ahmad Sazeli bin Abd Sabar tulah nama insan tersayang.Hubby org Muar ..anak ada 2 pasang. Kakak Nur Syamimi Najihah yg paling tua umur dia dah masuk 14 tahun..Ahmad Shazwy Daniel 9 thn hero no dua.New Year Boy Ahmad Shazly Danish 7thn anak tahun baru...dan yg paling manja my baby girl Ainin Saffiya Zahirah 4tahun..rasa2nya dah cukuplah dulu buat masa ni...
   
      Mula2 dulu aku tadika kat kg je..pastu abah antar g sek org putih kat bandar raub..MGS ( Methodist Girl School.).maka aku sek kat situ sampai drjh 6..ari2 naik bas MARA  dr kg..start Ting 1 aku sek kat Sek Men Dato Shahbandar Hussain lulus form three aku kena tukar lak ke SMTK( Sek Men t\Tengku Kudin) sampai tingkatan 5..Hidup aku masa sek menengah dgn uniform pengawas je..masa sek sempat jugaklah aku duk asrama selama dua tahun..terkenang zaman sek dulu byk kenagan manis pada pahit....nk je rasa aku ulang balik waktu tu...habis SPM aku minta ITM sb tu je pusat pengajian yg .x mcm sekrg bersepah pusat pengajian yg berbayar duit je ada ngan tak..kecewa yg teramat  aku gagal..mengisi waktu terluang aku masuk persatuan belia kat kg..aktif jugaklah sampai aku boleh jd penuntut wanita terbaik masa kursus bina negara kat Setiu Terengganu....

    Lepas gagal kemana-mana pusat pengajian tinggi  abah antar aku masuk rekrut kat PLAW.(.Pusat Latihan Askar Wanita) kat Ipoh Perak  maka duduklah aku kat sana selama 6 bulan sehinggalah aku keluar sebagai Pranita..5002154 aku igt lg tu no aku masa rekrut...berjuta kenangan pahit manis sepanjang aku bergelar rekrut..lepas tamat latihan aku dihantar ke Pusat Latihan kor Ordnans di Kem Batu Kentomen..mencabar sungguh sebab waktu dulu pranita keja pakai skirt bukan mcm sekrg pakai seluar panjang dan bertudung..tak lama aku kat situ sb aku terpilih bertukar ke Rej 502 di Kem Jln Ampang..sebelah hospital glenegal..lama gak aku kat Badan Kesenian Tentera Darat tu(BKTD) sempat gak berkerja bawah PW 11 JEM.. alah yg selalu keluar TVdulu...pastu aku kena tukar ke Kem Batu 3 Temerloh bandar ikan Patin tulah..bukan balik kg pun sb Temerloh ngan Raub jauh walaupun satu Pahang..keja dlm askar ni asyik kena posting je  pastu aku ditukarkan ke MTAT diaorg panggil Maktab Turus Angkatan Tentera kat Bukit Haigate buat PA kat situ..adlah dlm setahun lebih kena pulak turun bukit ke Markas Logistik Tentera Darat pun buat PA gak..kat situ lah jumpa buah hati sekrg....hik!hik!hik!kat situ jugak lah berakhirnya karier aku sebagai seorg pranita setelah lebih dekat 9 tahun...KPL Zainumey tu   jawatan terakhir aku...
    
         Sekarang aku adalah seorg SRT (suri rumah tangga ) sepenuh masa..akulah timbalan perdana menteri,menteri kewangan,butik,hospital,driver,chef,bibik,teman,sahabat dll segala macam lg jawatan buat anak2 dan hubby aku....
    Dari dulu aku punyai minat yg susah nk dipisahkan .hidup aku x bermakna tanpa periuk dan kuali aku suka masak ngan jahit..tak tahu kenapa mungkin faktor keturunan kot..umur aku darjah 5 lg aku dah start tlg mak buat dan jual kuih..dulu mak ngan abah ada kedai runcit..aku pulak setiap jumaat petang mesti nk pg meniaga kat Pekan Jumaat kat Kg tu...PAsar Juadah jgn cerita sebut je mana aku duduk kat situ aku meniaga...Kajang Mewah,Bandar Baru Ampang,Setiawangsa tuk sebahagian drpdnyalah..seronok pegang duit ari2...aku sangup minta resepi ngan org kalau nk tau resepi tu, tp kalau org x nk share aku tgk je dia masak balik umah aku tiru lah...bukan semua org baik hati mcm aku bg free je resepi kalau org mintak..buat apa nk kedekut bukan blh bw mati .bila ada free ngan budjet lebih aku pergi kelas yg berbayar yg murah2 je pastu balik aku open pulak kelas buat kawan2 aku buat murah je janji lepas modal barang...
      Dulu akulah pelanggan setia majalah masakan .Yg paling aku suka majalah SAJI ngan RASA..yg paling aku ketagih masuk pertandingan Masak...pencapaian paling best no 4 diantara 300 pasangan di Malaysia,Keluar kat TV dlm rancangan SARI RASA kat ASTRO..glamour giler sb 4 tahun tayang kat Astro,10 finalis terbaik pantai timur kat Mahkota Prade Kuantan..Resepi ciptaan ku keluar majalah jgn cerita byk..tp byk gak jiran aku yg pinjam majalah tu sampai sekrg tak pulang aku HALAL kan jelah lah. Hadiah yg menang pun mcm2...habis satu keluarga aku angkut g tempat pertandingan...sekrg pertandingan masak dah kurang dianjurkan...

    Maka aku pun beralih membuat perniagaan dr rumah je..aku jual kek,cupcake,biskut ,kuih muih basah dan aku pun ambik gak tempahan buat katering kecil-kecilan sb x cukup kakitangan...x larat nk buat seorg...nanti bila2 aku akan share macam2 resepi ngan petua2 dapur kat sini...Mulai tahun lepas aku menambah lagi satu bisnes baru...selain jahit baju anak2 dan ahli keluarga aku ambik tempahan dari kawan2...x sangka sambutannya memang mengalakkan..sampaikan aku sendiri x percaya...tp dimana ada kemahuan disitu ada jalan..dimana ada kemahiran dan minat disitu kita boleh buat duit tanpa perlu meninggalkan keluarga.....dan yg paling penting selagi ada org mengoder dan membeli selagi tulah kita boleh terus meniaga dan terus meniaga.......

   Tulah serba sedikit pasal diri aku Numey.....,keluarga dan kerjaya ..isyallah jumpa  lagi ..salam Numey

No comments:

Post a Comment